Newsletter

Aktualności

Wszystko zmierza w stronę otwartej nauki - wywiad z ministrem Włodzisławem Duchem

"Jeśli chcemy, żeby nasza publikacja była rzeczywiście czytana, a nie służyła do stania na półce, to zależy nam na tym, by ją maksymalnie udostępniać. Na tym powinien polegać otwarty dostęp" – mówi Włodzisław Duch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w wywiadzie udzielonym serwisowi Otwarta Nauka.

Minister Duch w rozmowie z redaktorem Maciejem Chojnowskim opowiada o własnych doświadczeniach z udostępnianiem prac w modelu otwartym. Zapowiada także szereg działań dotyczących wprowadzenia otwartości w polskiej nauce, rozpoczętych trwającymi  właśnie konsultacjami społecznymi dotyczącymi tej kwestii. Przedstawiając swoją wizję zmian, podkreśla rolę otwartości w uwidacznianiu i umiędzynaradawianiu efektów prac polskich naukowców. "Mam ciągle półki pełne książek, ale nawet jeśli wiem, że coś stoi za moimi plecami na półce, to ja to szybciej znajdę to w Internecie. Możliwość i szybkość wyszukania informacji i dotarcia do niej to zasadnicza różnica" – przekonuje minister Duch. Wywiad, zarejestrowany przez akademicką telewizję ICM TV, dostępny jest w sekcji Rozmowy serwisu Otwarta Nauka.

Prowadzony przez ICM w ramach Platformy Otwartej Nauki serwis prezentuje informacje dotyczące otwartości w nauce w Polsce i na świecie. Są to zarówno artykuły dotyczące najnowszych wydarzeń, jak również ekspertyzy, komentarze i rozmowy. Wśród wywiadów opublikowanych dotychczas w serwisie znajdują się m.in. rozmowy z prof. Włodzimierzem Boleckim, wiceprezesem Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Cameronem Neylonem z Public Library of Science, jednego z najbardziej znaczących otwartych wydawców na świecie, czy prof. Stevanem Harnadem z Université du Québec à Montréal, pionierem otwartego dostępu.

Do utworzonego ponad 7 lat temu serwisu wiosną tego roku wprowadzono zmiany ukierunkowane na lepszą prezentację treści oraz ułatwienie poruszania się po portalu. Służą temu przede wszystkim nowa szata graficzna, modyfikacje w układzie treści oraz dodatkowe funkcjonalności. Serwis w nowej odsłonie został objęty patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Polskiej Akademii Nauk.

 

PoprzedniNastępny