Newsletter

Wydarzenia Aktualności

We wrześniu 2020 roku liczba polskich czasopism naukowych udostępnianych w Bibliotece Nauki osiągnęła 1100. Czasopisma dostępne są bezpłatnie i w wersjach pełnotekstowych wraz z metadanymi. Obejmują one wszystkie obszary wiedzy, a wśród tytułów ostatnio dodanych lub uzupełnionych o nowe treści znalazły się czasopisma z takich dyscyplin nauki jak medycyna, biologia czy inżynieria mechaniczna. Łączna liczba artykułów udostępnianych w Bibliotece Nauki w otwartym dostępie wraz z metadanymi wynosi teraz ponad 373 000.

Nowa wersja prowadzonego w ramach Platformy Otwartej Nauki Repozytorium Otwartych Danych RepOD, oparta o oprogramowanie Dataverse, jest już dostępna dla użytkowników. RepOD to repozytorium ogólnego przeznaczenia - mogą z niego korzystać wszyscy polscy badacze zainteresowani deponowaniem i otwartym udostępnianiem danych badawczych, niezależnie od afiliacji instytucjonalnej i dziedziny nauki. W repozytorium można też tworzyć kolekcje instytucjonalne.


23 czerwca 2020 r. w ramach corocznej konferencji stowarzyszenia europejskich bibliotek naukowych LIBER odbył się warsztat pt. “Integrate FAIR Data science competences in higher education curricula: the role of academic and research libraries”. Podczas spotkania zaprezentowane zostały wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu FAIRsFAIR oraz konkretne przyklady promowania i rozwijania kompetencji FAIR, w tym działania szkoleniowe Platformy Otwartej Nauki.

Celem projektu FAIRsFAIR jest wspieranie praktyk związanych z zasadami FAIR, m.in. poprzez tworzenie sieci godnych zaufania repozytoriów, promowanie wytwarzania i ponownego wykorzystania danych zgodnie z zasadami FAIR, wspieranie centrów kompetencji FAIR oraz włączanie szkoleń dotyczących otwartej nauki do akademickich programów nauczania.

Warsztat skupiał się na ostatnim ze wskazanych obszarów. Lennart Stoy z Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów omówił wyniki badania, którego celem było określenie poziomu znajomości zasad FAIR, rozpoznanie instytucjonalnych strategii w zakresie cyfrowych kompetencji oraz wskazanie działań, jakie podjąć mogą biblioteki.

Następnie zaprezentowane zostały inicjatywy z Francji, Szwajcarii oraz Polski. Romain Féret z Uniwersytetu w Lille i konsorcjum Couperin omówił działania polegające na wspieraniu zespołów badawczych realizujących konkretne projekty. Mathilde Panes i Eliane Blumer z Biblioteki Politechniki Federalnej w Lozannie przybliżyły instytucjonalne działania na rzecz rozwijania kompetencji FAIR. Działania Platformy Otwartej Nauki zaprezentowała Natalia Gruenpeter, która omówiła program szkoleń z zarządzania danym badawczymi realizowany w 2019 roku oraz w pierwszej połowie 2020 roku.

Podczas dyskusji podsumowującej warsztat przeprowadzona została ankieta, której celem było określenie kluczowych elementów działań bibliotek na rzecz otwartej nauki, w szczególności na rzecz wdrażania zasad FAIR. W warsztacie udział wzięło ponad 100 osób. Materiały dostępne są w repozytorium Zenodo.

 

8 czerwca 2020 roku odbyły się Krajowe Warsztaty Otwartego Dostępu OpenAIRE poświęcone wdrażaniu instytucjonalnych polityk otwartości. Wydarzenie miało formę wideokonferencji i kierowane było do pełnomocników i koordynatorów ds. otwartego dostępu oraz osób przygotowujących się do objęcia tej roli w instytucjach naukowych. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały rekomendacje Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także polityki otwartości obowiązujące w pięciu jednostkach naukowych.

Druga część Krajowych Warsztatów Otwartego Dostępu OpenAIRE poświęcona będzie danym badawczym i zasadom FAIR. Wydarzenie zostało zaplanowane na jesień 2020 roku, a jego forma zależeć będzie od sytuacji epidemiologicznej.

Podsumowanie wydarzenia oraz prezentacje opublikowane zostały na stronie poświęconej politykom otwartości.

We współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie organizujemy szkolenie z zarządzania danymi badawczymi kierowane do pracowników i doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego. Szkolenie odbędzie się 18 maja o godz. 10:00. Program obejmuje: praktyczne aspekty zarządzania danymi badawczymi (plany zarządzania danymi i otwarte udostępnianie danych) oraz aspekty prawne. Podczas spotkania odpowiemy też na najczęściej zadawane pytania związane z zarządzaniem danymi badawczymi. Pytania prosimy kierować poprzez formularz rejestracyjny. Liczba miejsc jest ograniczona.

Z powodu ograniczeń spowodowanych pandemią koronawirusa rozpoczęliśmy organizację szkoleń w formie webinariów. 30 marca i 20 kwietnia odbyły się pierwsze zdalne szkolenia z zarządzania danymi badawczymi w ramach projektu Dziedzinowe Repozytoria Otwartych Danych Badawczych, a 21 kwietnia pierwsze szkolenie z prawa autorskiego i licencji Creative Commons w ramach projektu Platforma Polskich Publikacji Naukowych. Wszystkie webinaria organizowane są za pomocą platformy ClickMeeting, w sumie wzięło w nich udział ponad 100 osób. Informacje na temat kolejnych szkoleń online zamieszczane będą na stronach projektów.

9 marca 2020 r. przeprowadziliśmy szkolenie z zarządzania danymi badawczymi dla pracowników Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie. Podczas spotkania omawialiśmy praktyczne i prawne aspekty zarządzania danymi badawczymi, m.in. polityki otwartości, plany zarządzania danymi badawczymi, zasady FAIR czy wolne licencje.

W listopadzie ubiegłego roku MIBMiK przyjął instytucjonalną politykę otwartości obejmującą publikacje i dane badawcze, a od lutego tego roku współpracuje z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie działań na rzecz otwartego dostępu do wyników badań. Współpraca obejmować będzie działania szkoleniowe oraz deponowanie wyników badań w repozytoriach prowadzonych przez ICM UW.

28 lutego 2020 r. w Szczecinie odbędą się warsztaty "Otwarte dane badawcze w projektach krajowych i europejskich", które poprowadzą Nikodem Rycko i Natalia Gruenpeter z Platformy Otwartej Nauki. Program obejmuje praktyczne i prawne zagadnienia związane z udostępnianiem danych badawczych. 

Program wydarzenia

08:30-09:00 Rejestracja uczestników

09:00-09:10 Powitanie, Michał Grudziński, RCIiTT ZUT

09:10-10:40 Praktyczne aspekty udostępniania danych badawczych, cz. 1:
- Udostępnianie danych badawczych – korzyści i polityki otwartości,
- Plan zarządzania danymi badawczymi (DMP),
- Zasady FAIR w zarządzaniu danymi badawczymi

10:40-10:55 Przerwa kawowa

10:55-12:00 Praktyczne aspekty udostępniania danych badawczych, cz. 2:
- Infrastruktura służąca do przechowywania i udostępniania danych badawczych,
- Open Research Data Pilot w PR UE Horyzont 2020

12:00-12:45 Aspekty prawne udostępniania danych badawczych, cz. 1:
- Dane badawcze i ich udostępnianie jako przedmiot regulacji prawnej.
- Udostępnianie danych badawczych według prawa własności intelektualnej.

12:45-13:15 Lunch

13:15-15:00 Aspekty prawne udostępniania danych badawczych, cz. 2:
- Udostępnianie danych badawczych a komercjalizacja wyników badań naukowych,
- Udostępnianie danych badawczych a ochrona danych osobowych,
- Otwarte licencje

Wydarzenie jest współorganizowane przez RCIiTT ZUT w Szczecinie oraz Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW oraz Krajowe Biuro Otwartego Dostępu OpenAIRE.

Dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego udział w szkoleniu jest bezpłatny. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja poprzez formularz dostępny na stronie organizatora.

Zbliża się ewaluacja. Czy uda Ci się na czas opublikować artykuł? Z każdą rundą sytuacja w czasopismach się zmienia, rozegraj swoje karty jak najlepiej.

Zagraj w grę, która z przymrużeniem oka wprowadza w świat komunikacji naukowej. Jako gracz masz do wyboru kilka działań: możesz zainicjować lub odpowiedzieć na call for papers, zaangażować się w proces recenzji (peer review), a także przekształcić model działania czasopisma na open access (wykonać tzw. flipping).

Zasady gry i karty do samodzielnego wydruku znajdziesz na stronie Gra karciana PON. Materiały udostępnione są na umożliwiającej adaptację licencji CC-BY. Mamy nadzieję, że gra przysłuży się nie tylko rozrywce, ale będzie też przydatna w celach szkoleniowych np. dla doktorantów lub studentów.