Newsletter

Wydarzenia Aktualności

27 kwietnia 2015 r. w siedzibie ICM UW odbyły się zorganizowane przez Platformę Otwartej Nauki warsztaty “Polskie repozytoria naukowe - wyzwania i szanse”. Spotkanie zgromadziło prawie 40 osób z całej Polski, odpowiedzialnych za prowadzenie repozytoriów.

Warsztaty rozpoczęły się od webinarium „Enhancing the feedback loop: adding context to your scholarly platform”, podczas którego Ben McLeish z Altmetric przedstawił sposób działania alternatywnych metod oceny wpływu publikacji naukowych poprzez śledzenie obiegu informacji o nich w Internecie.

“Zyski z dobrze rozwijającego się repozytorium uczelnianego” były tematem wystąpienia  Małgorzaty Rychlik z poznańskiego Repozytorium AMUR. Na przykładzie prac wybranych naukowców z Uniwersytetu Adama Mickiewicza omówiła ona wpływ udostępniania publikacji w repozytorium na wzrost cytowań. Podkreślała, że korzyści z takiego udostępniania dotyczą nie tylko samych autorów, ale również całej instytucji naukowej, która staje się lepiej widoczna w sieci, a przez to bardziej rozpoznawalna w światowej społeczności akademickiej.

Lidia Mikołajuk i Aleksandra Brzozowska z Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego w prezentacji “Naukowcu! Wyjdź z szuflady, czyli jak komunikować korzyści z deponowania w repozytorium” przedstawiły zarówno korzyści z deponowania dla naukowców i instytucji naukowej, jak i realizowane przez siebie działania promocyjne dotyczące otwartego dostępu.

Marta Hoffman-Sommer z Platformy Otwartej Nauki przekonywała do rejestrowania repozytoriów w OpenAIRE - europejskiej infrastrukturze otwartego dostępu.

Ostatnie wystąpienie należało do Małgorzaty Rychlik (AMUR) i Dominika Purchały (Otwarte Repozytorium Nauk Historycznych Lectorium) i stanowiło otwarcie dyskusji. W prezentacji Koncepcji powołania organizacji stowarzyszającej polskie repozytoria naukowe zaproponowano utworzenie nieformalnej koalicji repozytoriów naukowych. Koalicja taka miałaby na celu przede wszystkim wypracowanie wspólnych standardów, a także upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie tworzenia i prowadzenia repozytoriów, takich jak np. odpowiednie standardy metadanych i protokoły ich wymiany, które zapewnią interoperacyjność i widoczność polskich repozytoriów w europejskiej i światowej sieci. Proponowane cele nie ograniczają się do kwestii związanych z infrastukturą; obejmują również ważną dla środowiska wymianę doświadczeń, współpracę i integrację.

Ożywiona dyskusja pokazała potrzebę funkcjonowania forum wymiany poglądów i doświadczeń związanych z prowadzeniem repozytoriów. Wśród wielu wątków pojawiło się kilka o fundamentalnym znaczeniu: udostępnianie tej samej treści w wielu miejscach, znaczenie repozytoriów instytucjonalnych i dziedzinowych, stabilność i bezpieczeństwo danych nie tylko w perspektywie kilkuletniej, ale i długofalowej. Pojawiły się również pytania natury technicznej (np. o różnice między wersjami oprogramowania DSpace), które znajdą zapewne rozwinięcie na forum użytkowników DSPace.

Zdecydowano o utworzeniu listy mailingowej osób zainteresowanych współpracą w ramach nowej koalicji. Zainteresowani dołączeniem do listy mogą zgłosić się do This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Warszawska edycja seminarium "Jak zwiększyć zasięg i wpływ czasopisma naukowego" była pod względem liczby uczestników największą z dotychczasowych. Spotkanie, które odbyło się 20 kwietnia 2015 r. w Pałacu Kazimierzowskim na kampusie głównym Uniwersytetu Warszawskiego, zgromadziło ponad 115 przedstawicieli wydawców i redakcji czasopism naukowych, z wielu dyscyplin naukowych. O żywym zainteresowaniu możliwościami, jakie daje wydawcom Biblioteka Nauki, świadczą deklaracje chęci nawiązania współpracy i udostępnienia kolejnych czasopism w zbiorach serwisu.

Było to trzecie seminarium z tego cyklu: po poznańskim, które miało miejsce 16 grudnia 2014 r. i łódzkim, przeprowadzonym 16 marca 2015 r. W oparciu o doświadczenia z Łodzi i Poznania program spotkania w Warszawie został poszerzony o tematykę związaną z narzędziami prawnymi wspierające zwiększanie zasięgu i wpływu czasopism naukowych.

Pierwsza część seminarium poświęcona była przemianom, jakie obserwujemy w praktyce dystrybucji treści naukowych, narzędziom prawnym oraz rozwiązaniom przyjmowanym przez wydawców w Polsce w odpowiedzi na zachodzące zmiany.

Wystąpienia:

Komunikacja naukowa – nowe możliwości dystrybucji treści - Lidia Stępińska-Ustasiak, PON, ICM
Narzędzia prawne wspierające zwiększanie zasięgu i wpływu czasopism naukowych - dr Krzysztof Siewicz, PON, ICM
Biblioteka Nauki – największa polska kolekcja otwartych czasopism naukowych - Michał Starczewski, PON, ICM
Otwarty dostęp a widoczność, cytowalność i wpływ czasopism - Lidia Derfert-Wolf, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy i Dorota Buzdygan, Politechnika Krakowska

W drugiej części seminarium wydawcy mieli okazję zapoznać się szczegółowo z zasadami funkcjonowania Biblioteki Nauki i tworzących ją baz czasopism.

 

Zasady udostępniania czasopism w Bibliotece Nauki - Maciej Strybel, PON, ICM

Prezentacje baz:

AGRO - Mariusz Polarczyk, dyrektor biblioteki, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
BazTech - Lidia Derfert-Wolf, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy i Dorota Buzdygan , Politechnika Krakowska
CEJSH - Michał Starczewski, PON, ICM
DML-PL - Katarzyna Zamłyńska, ICM
PSJD - Roman Bogacewicz, ICM

Zielona droga otwartego dostępu odgrywa w Polsce coraz ważniejszą rolę: co roku powstaje kilka nowych repozytoriów, a istniejące wzbogacają swoje zasoby o nowe treści naukowe, takie jak artykuły, raporty, książki, doktoraty czy materiały konferencyjne. Dla dalszego rozwoju otwartości w nauce ważne jest, aby gromadzone przez repozytoria materiały były widoczne, łatwe do odnalezienia i aby systematycznie zwiększały swój zasięg.

Zapraszamy na szkolenie online, którego tematem będzie indeksowanie repozytoriów w Google Scholar. Omówione zostaną zarówno kwestie dotyczące zasobów repozytoriów, jak i instrastruktury. Szkolenie będzie okazją do uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące widoczności treści gromadzonych przez repozytoria.

Wydarzenie skierowane jest zarówno do osób zajmujących się rozwojem repozytoriów, redaktorów, jak i developerów odpowiadających za infrastrukturę repozytoryjną.

Szkolenie poprowadzi Anurag Acharya z Google, jednen z założycieli serwisu Google Scholar.

Prowadzone będzie w języku angielskim. Udział jest bezpłatny.

Odbędzie się 13 maja 2015, w godzinach 17.30 - 18.30 czasu środkowoeuropejskiego. Zapraszamy do rejestracji przez formularz zgłoszeniowy.

Zarejestrowane osoby otrzymają link, który umożliwi im udział w wydarzeniu.

Centrum Informacji Naukowej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej organizuje konferencję na temat otwartych modeli komunikacji naukowej w uczelniach akademickich. Wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników naukowych i dydaktycznych oraz autorów publikacji naukowych. Celem konferencji jest dyskusja nad budowaniem polityki otwartości w uczelni akademickiej. Dyskusji będzie towarzyszyć prezentacja korzyści, jakie dostrzegają autorzy udostępniający swoje prace w sposób otwarty oraz jakie wynikają z analiz liczby odwiedzin i cytowań publikacji. Zostanie również omówiona rola repozytorium uczelnianego jako narzędzia upowszechniania dorobku naukowego. W dyskusji niezbędna jest wiedza o aktualnej polityce naukowej na różnych poziomach (lokalnym, krajowym i międzynarodowym). Zostaną przedstawione dokumenty świadczące o włączeniu otwartych modeli publikowania jako sposobu upowszechniania rezultatów projektów badawczych finansowanych ze środków publicznych.

 

Konferencję zakończy debata "Otwarte modele komunikacji naukowej w uczelni akademickiej", w której wezmą udział: prof. DSW dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak, Wojciech Fenrich (Platforma Otwartej Nauki, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego), Lidia Stępińska-Ustasiak (Platforma Otwartej Nauki, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego) oraz Małgorzata Rychlik (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

 

Konferencja została objęta patronatem Platformy Otwartej Nauki oraz serwisu Otwarta Nauka.

 

Wydarzenie odbędzie się 24 kwietnia 2015 roku, w Centrum Konferencyjnym DSW, Wrocław, ul. Strzegomska 55.

Szczegóły programu i formularz rejestracyjny dostępne są na stronie wydarzenia.

 

 

Wydawanie czasopisma naukowego wymaga od strony prawnej przede wszystkim odpowiedniego uregulowania kwestii praw autorów artykułów. Ale uzyskanie od autora prawidłowej zgody na publikację to w obecnej rzeczywistości jedynie minimum, nawet jeżeli zgoda ta obejmuje nie tylko wydanie drukiem, ale też publikację cyfrową. W celu sprostania wyzwaniom nowoczesnej komunikacji naukowej, wydawca czasopisma powinien w swoich umowach z autorami uwzględniać kwestię obecności publikacji w rozmaitych zewnętrznych serwisach – w tym w bibliotekach, bazach i repozytoriach cyfrowych, w których swoje publikacje umieszczają nie tylko wydawcy, ale też i sami autorzy. Standardem jest już udostępnianie prac w otwartym dostępie, na tzw. zielonej lub złotej drodze. Wydawca powinien jasno określić swoje cele w tym zakresie i odpowiednio przełożyć je na postanowienia umów z autorami.

W trakcie szkolenia wyjaśnimy podstawowe zasady formułowania umów z autorami, a także wybrane kwestie szczegółowe, takie jak prawa na poszczególnych etapach procesu wydawniczego, publikacje wieloautorskie, licencje Creative Commons i możliwości uwzględnienia ich w umowach z autorami, oraz wiele innych.

Szkolenie poprowadzi dr Krzysztof Siewicz, który specjalizuje się w prawnych aspektach przetwarzania informacji. Poświęcił im wiele publikacji, w tym wydaną w cyklu "Biblioteka CeON" książkę "Otwarty dostęp do publikacji naukowych – kwestie prawne". Jest również jednym z autorów raportu "Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza", opracowanego w ramach działań Platformy Otwartej Nauki.

Szkolenie odbędzie się 19 maja 2015 roku w godz. 11:00-14:30 w Pałacu Kazimierzowskim (sala im. J. Brudzińskiego), ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie.

Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Zapraszamy do rejestracji poprzez formularz zgłoszeniowy. Z powodu dużego zainteresowania, z każdej instytucji możliwy będzie udział co najwyżej dwóch osób. Rejestracja będzie otwarta do 11 maja lub wyczerpania limitu miejsc.

 

Kolejne seminarium dla wydawców i redaktorów z cyklu “Jak zwiększyć zasięg i wpływ czasopisma naukowego?” odbędzie się w Warszawie. Poświęcone będzie nowym modelom dystrybucji treści naukowych, wspierającym zwiększanie zasięgu i widoczności publikacji.

Komunikacja naukowa zmienia się niezwykle szybko, a środowisko akademickie zyskuje nowe narzędzia pozyskiwania i udostępniania wiedzy. Dynamicznie rośnie ilość treści naukowych, dlatego o ich dotarciu do odbiorcy i cytowaniach decyduje widoczność w sieci. Dlatego celem spotkania jest odpowiedź na pytanie, jak czasopisma naukowe mogą skorzystać z możliwości i szans, które otwierają przed nimi cyfrowe formy dystrybucji treści i komunikacji naukowej. Podczas seminarium przedstawione zostaną narzędzia, które dzięki polskim bazom czasopism oraz Bibliotece Nauki są do dyspozycji wydawców i redakcji.

Organizatorem spotkania w Warszawie jest Platforma Otwartej Nauki działająca w ramach ICM UW.

Program:

11.00–11.10 Wprowadzenie
11.10–11.30 Komunikacja naukowa – nowe możliwości dystrybucji treści
11.30–11.50 Narzędzia prawne wspierające zwiększanie zasięgu i wpływu czasopism naukowych
11.50–12.10 Biblioteka Nauki – największa polska kolekcja otwartych czasopism naukowych
12.10–12.30 Otwarty dostęp a widoczność, cytowalność i wpływ czasopism
12.30–13.00 Przerwa kawowa
13.00–13.20 Zasady udostępniania czasopism w Bibliotece Nauki
13.20–14.00 Prezentacja baz czasopism
14.00–14.30 Dyskusja

Seminarium będzie miało miejsce 20 kwietnia 2015 w sali im. J. Brudzińskiego w Pałacu Kazimierzowskim przy
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie (główny kampus Uniwersytetu Warszawskiego).

Prosimy o potwierdzenie obecności do dnia 13 kwietnia 2015 r. na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

27 kwietnia 2015 odbędą się w Warszawie warsztaty „Polskie repozytoria naukowe – wyzwania i szanse” przygotowane z myślą o osobach, które zajmują się tworzeniem, utrzymaniem i rozwojem repozytoriów. Spotkanie będzie również okazją do wymiany doświadczeń i do dyskusji na temat pokonywania wyzwań i wykorzystywania szans, jakie stoją przed repozytoriami w związku z przemianami zachodzącymi obecnie w komunikacji naukowej.

Spotkanie otworzy webinarium „Enhancing the feedback loop: adding context to your scholarly platform”, które poprowadzi Ben McLeish z Altmetric. W dalszej części przewidziane są prezentacje i dyskusje dotyczące działań, jakie można podjąć, żeby lepiej wykorzystać możliwości nowoczesnych technologii i zwiększyć widoczność udostępnianych w repozytoriach treści. Warsztaty odbędą się 27 kwietnia 2015 w siedzibie ICM UW: Warszawa, Prosta 69, sala 538 (V piętro).

Ramowy program spotkania:

10.00 - 10.30 rejestracja

10.30 - 10.45 przywitanie

10.45 - 11.40 Enhancing the feedback loop: adding context to your scholarly platform - Ben McLeish, Altmetric

11.40 - 12.20 Zyski z dobrze rozwijającego się repozytorium uczelnianego - Małgorzata Rychlik, Repozytorium AMUR

12.20 - 13.00 Naukowcu wyjdź z szuflady czyli jak komunikować korzyści z deponowania w repozytorium - Lidia Mikołajuk, Aleksandra Brzozowska, Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

13.00 - 13:30 lunch

13.30 - 14.00 Polskie repozytoria w OpenAIRE - czy warto się rejestrować? -  Marta Hoffman-Sommer, Platforma Otwartej Nauki

14.00 - 14.30 Koncepcja powołania organizacji stowarzyszającej polskie repozytoria naukowe - Małgorzata Rychlik, Repozytorium AMUR, Dominik Purchała, ORNH Lectorium

14.30 - 15.30 Przyszłość i rozwój repozytoriów - dyskusja

Udział w warsztatach jest bezpłatny.

Prosimy o rejestrację przez formularz zgłoszeniowy.

16 marca 2015 r. w Bibliotece Politechniki Łódzkiej odbyło się seminarium dla wydawców „Jak zwiększyć zasięg i wpływ czasopisma naukowego?”. Przemiany w sposobach dystrybucji treści naukowych są szansą dla środowisk akademickich na poprawę wymiany informacji w nauce, lepszą promocję badań i realizujących je instytucji oraz na lepszą widoczność publikacji naukowych. Wydawcy, którzy odgrywają ważną rolę w cyrkulacji wiedzy mogą wykorzystywać nowe możliwości i narzędzia, ułatwiające zwiększanie zasięgu publikowanych artykułów.

Seminarium składało się z dwu części. W pierwszej poruszono zagadnienia o bardziej generalnym charakterze: szeroki kontekst przemian komunikacji naukowej i ideę otwartego dostępu, szerokość rynku wydawców naukowych w Polsce i na świecie, wpływ otwartego udostępniania czasopism na ich cytowalność, widoczność w Internecie i szeroko rozumiany wpływ. Przedstawiona została także Biblioteka Nauki jako efektywne narzędzie nowoczesnej dystrybucji periodyków naukowych w Polsce. Na drugą część seminarium składały się prezentacje baz czasopism, tworzących Bibliotekę Nauki. AGRO, BazTech, CEJSH, DML-PL i PSJD, które obejmują swoim zakresem wszystkie obszary wiedzy.

Wśród uczestników seminarium znajdowali się przedstawiciele czasopism z różnych dyscyplin: technicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Seminarium było drugim z serii wydarzeniem organizowanych przez instytucje współpracujące przy udostępnianiu polskich czasopism poprzez Bibliotekę Nauki. Organizatorami było konsorcjim BazTech oraz Biblioteka Politechniki Łódzkiej, pełniąca jednocześnie rolę gospodarza spotkania.

Zapraszamy na kolejne, które będzie miało miejsce w Warszawie 20 kwietnia 2015.

W dniach 28–29 maja 2015 w Warszawie odbędzie się międzynarodowa konferencja "Open Research Data: Implications for Science and Society" poświęcona otwartym danym badawczym. W wydarzeniu weźmie udział Celina Ramjoué, Head of Sector – Open access to scientific publications and data w Komisji Europejskiej oraz eksperci, którzy będą mówić o wyzwaniach związanych z udostępnianiem danych jak i zarządzaniem nimi: Tim Smith z CERN, Martin Hamilton z JISC, Kevin Ashley z Digital Curation Center oraz Mark Parsons z Research Data Alliance.

Wydarzenie skierowane jest do wszystkich osób zainteresowanych zarówno korzystaniem z otwartych danych badawczych, jak i udostępnianiem własnych wyników badań międzynarodowej społeczności naukowej – w tym do grantobiorców środków Horyzont2020, a także pracowników ośrodków naukowych odpowiedzialnych za politykę zarządzania zbiorami danych i instytucji finansujących badania.
Konferencję objęły patronatem objęły Research Data Alliance, organizacja powołana przez Komisję Europejską, US National Science Foundation, National Institute of Standards and Technology oraz Australian Government’s Department of Innovation i zrzeszający obecnie ponad 2500 naukowców z 92 krajów, OpenAIRE, zainicjowany przez KE projekt mający na celu tworzenie infrastuktury dla otwartej nauki i promowanie otwartych standardów, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz serwis PAP Nauka w Polsce.

Do końca marca 2015 można zgłaszać propozycje 10-cio minutowych wystąpień dotyczących udostępniania danych i strategii w tym zakresie, narzędzi i metodologii, powtórznego wykorzystania zgromadzonych zbiorów, a także szans i wyzwań z tym związanych. Szczegółowa tematyka poszczególnych sesji dostępna jest na stronie wydarzenia.

Trwa również rejestracja uczestników, której zakończenie planowane jest na 30 kwietnia.