Wydarzenia Aktualności
Dziś rozpoczyna się Open Access Week (OAW), znany w Polsce jako Tydzień Otwartej Nauki. Polskie obchody koordynuje Koalicja Otwartej Edukacji (KOED); patronatem objęła je Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Lena Kolarska-Bobińska. W tym roku OAW zachęca do współpracy w nauce, a hasłem przewodnim obchodów jest „Otwartość dla współpracy” („Open for Collaboration”). Platforma Otwartej Nauki również włącza się w obchody ósmej już edycji OAW.
Przygotowaliśmy krótki film promujący otwieranie danych badawczych - "Otwarte dane, lepsza nauka" - w którym o dzieleniu się danymi mówią eksperci w zakresie ich udostępniania, przechowywania i przetwarzania: Tim Smith (CERN), Mark Thorley (RCUK), Kevin Ashley (DCC) oraz Mark Parsons (RDA). Film dostępny jest na licencji CC BY i można go wykorzystywać we wszystkich działaniach promujących otwartość w nauce.
W środę 21 października 2015 odbędzie się seminarium dla doktorantów: „Publikuj i nie zgiń. Jak publikować, aby być widocznym i wspierać swoją karierę” współorganizowane przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie, Obywateli Nauki, Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW i Platformę Otwartej Nauki. Seminarium będzie poświęcone kierunkom rozwoju komunikacji naukowej, a także z praktycznym kwestiom dotyczącym publikowania i zwiększania zasięgu i oddziaływania artykułów oraz wyników badań, ze szczególnym uwzględnieniem otwartego dostępu. Seminarium poprowadzą dr hab. Aneta Pieniądz, reprezentująca ruch Obywatele Nauki oraz Lidia Stępińska-Ustasiak, Michał Starczewski i dr Marta Hoffman-Sommer z PON.
Członkowie zespołu PON wezmą aktywny udział w organizowanych w Polsce i za granicą wydarzeniach w czasie OAW. 20 października dr Marta Hoffman-Sommer zaprezentuje nowo powstałe Repozytorium Otwartych Danych RepOD na Seminarium Open Access, organizowanym – jak co roku – przez Uniwersytet Łódzki. 21 października Lidia Stępińska-Ustasiak i Michał Starczewski poprowadzą spotkanie na temat otwartego dostępu z pracownikami i studentami Akademii Pedagogiki Specjalnej. Tego samego dnia w Poczdamie dr Marta Hoffmann-Sommer poprowadzi zajęcia na temat otwartego dostępu do publikacji naukowych i danych badawczych, odbywające się w ramach całodziennych warsztatów przeznaczonych dla młodych badaczy z poczdamskiego GFZ German Research Centre for Geosciences.
Repozytorium Otwartych Danych RepOD uruchomione przez Platormę Otwartej Nauki już działa i można w nim umieszczać zbiory danych badawczych. RepOD służy do otwartego udostępniania wszystkich typów danych naukowych - takich, które zostały wytworzone, zebrane lub opisane na potrzeby działalności badawczej.
Jest to serwis bezpłatny, przeznaczony dla wszystkich polskich naukowców, ze wszystkich dziedzin nauki. RepOD stworzony został z myślą o tzw. małych danych, powstających w pracach badawczych prowadzonych przez pojedynczych naukowców lub niewielkie zespoły naukowe. Umożliwia dzielenie się takimi danymi, dla których nie ma obecnie wyspecjalizowanych repozytoriów dziedzinowych czy tematycznych. W RepOD można udostępniać zarówno dane już wykorzystane w publikacjach naukowych, jak i niepublikowane, surowe albo przetworzone - te decyzje należą do twórców danych. Każdy zbiór danych umieszczony w RepOD otrzymuje numer DOI (digital object identifier), dzięki czemu może być jednoznacznie cytowany w pracach naukowych. RepOD zapewnia także bezpieczną, długoterminową archiwizację.
Otwarte udostępnianie danych jest coraz powszechniejsze w świecie naukowym. Udostępnienia danych wykorzystanych w opublikowanych artykułach wymaga bardzo wiele czasopism naukowych, w wielu krajach też instytucje finansujące naukę wymagają otwartego udostępniania danych uzyskanych w trakcie finansowanych badań. Także Komisja Europejska zaleca, by dane badawcze pochodzące ze wszystkich projektów finansowanych w ramach programu Horyzont 2020 były udostępniane w repozytoriach danych, a wybrane obszary programu objęła Pilotażem Otwartych Danych, w ramach którego udostępnianie danych stało się obowiązkiem.
Umieszczenie danych w repozytorium ułatwia ich ponowne wykorzystanie, zarówno przez samych twórców (dzięki temu, że dane są prawidłowo opisane), jak i przez innych zainteresowanych. Dzielenie się danymi badawczymi poprawia jakość i efektywność nauki. Badania naukowe posuwają się naprzód szybciej, jest mniej konkurencji a więcej współpracy. Dostępność danych dla badaczy z innych dziedzin nauki i osób spoza środowiska akademickiego daje szanse na ich nowatorskie wykorzystanie. Dzięki otwartym danym łatwiej też sprawdzić, że opublikowane prace opierają się na powtarzalnych wynikach, łatwiej walczyć z oszustwami i nierzetelnością naukową.
Dla wielu początkujących badaczy podstawowym lub jedynym narzędziem do analizy danych jest arkusz kalkulacyjny. Dlatego Martin Hammitzsch z poczdamskiego GFZ German Research Centre for Geosciences zorganizował w dniach 23-25 września warsztaty, dzięki którym naukowcy na wczesnym etapie kariery mogli nauczyć się podstaw programowania i obsługi baz danych, które dają znacznie bardziej efektywne możliwości analizowania danych. Było to kolejne wydarzenie realizowane w ramach projektu FOSTER (Facilitate Open Science Training for European Research), finansowanego przez Komisje Europejską i realizowanego przez 13 partnerów z 8 krajów. Polskim partnerem FOSTER jest ICM.
Z punktu widzenia Otwartej Nauki istotne jest także to czy te dane oraz oprogramowanie służące do ich analizy będą dostępne dla każdego z możliwością dalszego wykorzystania. Zagadnieniom prawnym związanym z tymi kwestiami poświęcona została osobna część warsztatu, którą poprowadził przedstawiciel PON, dr Krzysztof Siewicz - radca prawny specjalizujący się w prawnych aspektach przetwarzania informacji. Uczestnicy mieli możliwość zapoznać się z obecnymi praktykami w ramach otwartego dostępu do publikacji naukowych i danych badawczych. Uczestników szczególnie interesowało to, jak w ramach obecnych praktyk wydawnictw najbardziej efektywnie zapewnić otwarty dostęp do własnych publikacji. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń i porównania różnych perspektyw - w Niemczech na przykład większość czynności z związanych z umieszczaniem w otwartym dostępie prac naukowców bierze na siebie uczelnia, a konkretnie biblioteka. Funkcjonuje to w oparciu o specjalny przepis prawa autorskiego o dozwolonym użytku, pozwalający pod pewnymi warunkami autorowi deponować własne prace w repozytoriach niezależnie od umowy z wydawcą. W części dotyczącej otwartych danych, duże zaangażowanie uczestników wywołało ćwiczenie polegającego na zaplanowaniu procesu zbierania i przetwarzania danych z myślą o ich późniejszym otwartym udostępnianiu.
Wkrótce w Poczdamie odbędzie się kolejne szkolenie poświęcone tej tematyce realizowane w ramach projektu FOSTER. Część poświeconą otwartym danym badawczym poprowadzi Marta Hoffman-Sommer z PON.
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Obywatele Nauki, Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW i Platforma Otwartej Nauki zapraszają doktorantów na seminarium „Publikuj i nie zgiń. Jak publikować, aby być widocznym i wspierać swoją karierę”. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z wiedzą na temat kierunków rozwoju komunikacji naukowej, a także z praktycznymi kwestiami dotyczącymi publikowania i zwiększania zasięgu swoich artykułów oraz wyników badań. Szczególną uwagę prowadzący poświęcą otwartemu dostępowi do treści naukowych (Open Access). Seminarium odbędzie się w ramach światowych obchodów Open Access Week, w Polsce znanym jako Tydzień Otwartej Nauki.
Seminarium odbędzie się 21.10.2015 października w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, w sali 256, w godzinach 10.00 – 13.00.
W trakcie seminarium przedstawione zostaną następujące zagadnienia:
- Rola publikowania w życiu naukowca
- Po co naukowiec publikuje – oczywiste i mniej oczywiste powody publikowania
- Jak wybrać miejsce publikacji i czym się kierować
- Jak zwiększać zasięg swoich publikacji
- Co to jest otwarty dostęp
- Czemu i komu służy otwartość w nauce
- Jak można realizować otwarty dostęp – czym są zielona i złota droga
- Otwarte czasopisma w Polsce i na świecie
- Otwarte repozytoria instytucjonalne i dziedzinowe
- Licencje Creative Commons w nauce
- Korzystanie z otwartych treści naukowych
- Otwarte dane badawcze – gdzie szukać, jak udostępniać własne zbiory danych
Prosimy o rejestrację poprzez formularz zgłoszeniowy.
Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy je nadsyłać do 19 października 2015.
4 listopada 2015 roku, w warszawskiej Konotece odbędzie się CopyCamp 2015. To kolejna odsłona konferencji poświęconej debacie nad wpływem obecnego systemu praw autorskich na społeczeństwo informacyjne. Co roku ekspertki i eksperci reprezentujący instytucje kultury i media, artystki, naukowcy, prawniczki, politycy i aktywistki spotykają się w Warszawie, by na międzynarodowym forum dyskutować o przyszłości prawa regulującego obieg kultury w internecie oraz o jego wpływie na społeczeństwo, naukę, edukację i sztukę.
Gościem głównym tegorocznej konferencji będzie Lev Manovich, mieszkający w Nowym Jorku artysta wizualny i krytyk nowych mediów, autor znanej na całym świecie książki Język nowych mediów. Wystąpi również wielu specjalistów i praktyków z Holandii, Niemiec, Anglii, Szwecji, Irlandii, Walii, Luksemburga, Pakistanu, Czech, Węgier i Polski.
Debata będzie prowadzona w ramach kilku ścieżek tematycznych: Prawo autorskie i sztuka, Modele wynagradzania, Prawo autorskie i edukacja, Technologie i innowacje, Prawo autorskie a prawa człowieka, Prawo autorskie i jego egzekwowanie, Przyszłość prawa autorskiego, O debacie prawnoautorskiej. Konferencji towarzyszy premiera książki Marcina Wilkowskiego pt. Historia wynagradzania twórczości. Występujący będą mieli do dyspozycji 10 minut na zaprezentowanie swoich poglądów w dwóch równoległych sesjach. W tym roku organizatorzy spodziewają się 450 uczestniczek i uczestników oraz ponad 50 prelegentek i prelegentów z całego świata. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na stronie konferencji.
Aby wziąć udział w konferencji, należy zarejestrować się na stronie wydarzenia.
Trzy poprzednie edycje konferencji przyciągnęły ponad 150 występujących - m. in. artystkę Ninę Paley, prof. Ebena Moglena z Columbia University w Nowym Jorku, Cory'ego Doctorowa, kanadyjskiego pisarza i bloggera oraz Birgittę Jónsdóttir, islandzką posłankę i obrończynię praw człowieka, a także ponad 1100 uczestniczek/ków z kraju i ze świata.
Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patroni medialni: m.in. Dziennik Gazeta Prawna, Newsweek Polska, ngo.pl, Dziennik Internautów, ResPublica Nowa, Notes na 6 Tygodni, Nowy Obywatel.
Konferencja CopyCamp jest częścią projektu „Przyszłość prawa autorskiego” prowadzonego przez Fundację Nowoczesna Polska. Partnerami strategicznymi wydarzenia są: ZIPSEE Cyfrowa Polska oraz Google. Partner wspierający: Communia International Association. Partnerzy: Koalicja Otwartej Edukacji, Centrum Cyfrowe.
ICM oraz PON są patronami merytorycznymi wydarzenia.
Zbliża się tegoroczny Tydzień Otwartej Nauki – Open Access Week (OAW). Tegoroczna, 8 już edycja obchodzona będzie na całym świecie w dniach 19-25 października. W tym roku OAW zachęca do współpracy w nauce, co organizatorzy wyrazili w temacie przewodnim obchodów „Otwartość dla współpracy” („Open for Collaboration”). Można już zgłaszać polskie wydarzenia do koordynatora obchodów, którym jest Koalicja Otwartej Edukacji (KOED).
Idea otwartości bardzo ściśle łączy się ze wszystkimi formami współpracy, jakie mogą wpłynąć na wzrost potencjału nauki. Tegoroczny temat ma zaakcentować, że otwarty dostęp do treści naukowych tworzy nowe drogi do współpracy, między naukowcami, którzy udostępniają wyniki swoich badań, a wszystkimi potencjalnymi współpracownikami w nauce, biznesie czy organizacjach pozarządowych. Otwierając zasoby nauki trzeba rozmawiać i współpracować nie tylko z naukowcami, wydawcami, ale i decydentami, instytucjami finansującymi, studentami, a także z przedsiębiorcami, ponieważ dla każdej z tych grup otwartość nauki oraz dostęp do wiedzy naukowej są ważne i mogą zmienić środowisko ich pracy. Bez współpracy nie byłoby otwartości i odwrotnie.
Tydzień Otwartej Nauki to dobra okazja dla wszystkich tych grup do podjęcia działań na rzecz wzajemnego zbliżenia stanowisk, przedyskutowania najlepszych rozwiązań, wypromowania własnych inicjatyw, nawiązania nowych form kontaktów, poszukiwania partnerów do współpracy czy uzupełnienia wiedzy na temat otwartego dostępu.
Tydzień Otwartej Nauki w Polsce
Koalicja Otwartej Edukacji (KOED), która w tym roku koordynuje obchody Tygodnia Otwartej Nauki w Polsce oraz Stowarzyszenie EBIB po raz kolejny zachęcają wszystkie instytucje naukowe w Polsce, nie tylko naukowe, do organizowania wydarzeń promujących jak najszerszą otwartość w nauce. Mogą to być wydarzenia, stacjonarne lub zdalne, wykłady, wywiady, nagrania, webinary, sesje posterowe, konkursy lub inne formy atrakcyjne dla wybranej grupy odbiorców. Przykłady można znaleźć na oficjalnej stronie Tygodnia Otwartej Nauki, gdzie zgłaszane są działania z całego świata inspirujące innych do podejmowania nowych.
Zgłoś wydarzenie
Można już nadsyłać do KOED informacje o zaplanowanych polskich wydarzeniach. Wszystkie zgłoszone inicjatywy będą promowane w serwisie informacyjnym Uwolnij Naukę! oraz tłumaczone na język angielki i umieszczane na głównej stronie międzynarodowego tygodnia OAW. Informacje zostaną również opracowane przez KOED i przekazane do serwisów informacyjnych i mediów poświęconych sprawom nauki w Polsce.
Członkowie KOED przygotują także plakaty i ulotki promujące wydarzenie, które będzie można pobrać online i wykorzystać do promocji otwartości w swojej instytucji.
Kontakty: Bożena Bednarek-Michalska UMK This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
oraz Lidia Stępińska-Ustasiak, ICM UW – This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
.
***
Koalicja Otwartej Edukacji jest porozumieniem organizacji pozarządowych i instytucji działających w obszarze edukacji, nauki i kultury. W KOED działa bardzo wiele instytucji naukowych i organizacji, zaangażowanych we wspieranie otwartego dostępu, takich jak: Polska Akademia Nauk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Uniwersytet Łódzki, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego I Komputerowego (ICM) UW, Akademia Górniczo-Hutnicza, Collegium Artium, Obywatele Nauki, Fundacja SocLab, Centrum Cyfrowe, Fundacja KLIO, a ich przedstawiciele tworzą w ramach KOED grupę roboczą działającą na rzecz otwartości w nauce.
Open Access Week to wydarzenie międzynarodowe o dużym zasięgu oddziaływania, przede wszystkim w środowiskach naukowych, ale także wśród wszystkich osób zainteresowanych wiedzą oraz nauką. Jego inicjatorem jest międzynarodowa organizacja SPARC, która co roku określa daty i temat przewodni wydarzenia. Od początku jego istnienia uczelnie, instytuty badawcze, biblioteki i organizacje pozarządowe z całego świata zaangażowane w budowanie otwartej nauki wykorzystują go do pozyskiwania nowych zwolenników otwartości w nauce oraz edukowania na temat otwartego dostępu.
Liczba tytułów publikacji naukowych dostępnych bezpłatnie w serwisie Otwórz Książkę przekroczyła już 450. Wśród ostatnio dodanych pozycji są prace takich autorów, jak: Karol Modzelewski, Jerzy Jedlicki, Ida Kurcz, Antoni Sułek, Sławomira Żerańska-Kominek, Antonina Kłoskowska, Andrzej Paczkowski i wielu innych.
W Otwórz Książkę polscy uczeni i wydawcy udostępniają cyfrowe wersje swoich prac naukowych. Celem serwisu jest zwiększanie dostępności polskich publikacji naukowych, których niskie nakłady drukiem powodują, że korzysta się z nich rzadziej, niż wskazuje na to zapotrzebowanie. W skład interdyscyplinarnej kolekcji wchodzą przede wszystkim książki niedostępne już na rynku w wersji drukowanej, poszukiwane ze względu na wartość naukową i edukacyjną. Dominują w niej prace z obszaru nauk humanistycznych i społecznych, przede wszystkim z historii, socjologii, kulturoznawstwa i ekonomii. Serwis udostępnia także prace z dziedziny nauk biologicznych, technicznych, medycznych i nauk o zdrowiu, a także publikacje z zakresu filmu, muzyki, plastyki i teatru.
Serwis służący do wprowadzania danych do systemu POL-index (https://pbn.nauka.gov.pl/polindex/) został uruchomiony 20 lipca 2015 r. Przedstawiciele czasopism naukowych mogą wprowadzać do niego dane do 13 października 2015 r. W celu ograniczenia konieczności wielokrotnego wprowadzania tych samych danych, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW przygotowało narzędzie umożliwiające import danych z baz tworzących Bibliotekę Nauki (AGRO, BazEkon, BazTech, CEJSH, DML-PL i PSJD) do systemu POL-index.
Przedstawiciel czasopisma powinien:
1. zwrócić się do odpowiedniej bazy z prośbą o przekazanie danych, najpóźniej do 29 września 2015 r.;
2. zaimportować dane do systemu POL-index (zgodnie z otrzymaną instrukcją);
3. sprawdzić i ewentualnie poprawić lub uzupełnić dane;
4. zatwierdzić ostatecznie wprowadzone dane.
Osoby do kontaktu:
Baza AGRO: Zofia Kasprzak, zokasprz (at) up.poznan.pl
Baza BazEkon: Urszula Cieraszewska, cierasze (at) uek.krakow.pl
Baza BazTech: Lidia Derfert-Wolf, lidka (at) utp.edu.pl
Baza CEJSH: Miłosz Sosnowski, milosz.sosnowski (at) amu.edu.pl
Baza DML-PL: Katarzyna Zamłyńska, k.zamlynska (at) icm.edu.pl
Baza PSJD: Maciej Strybel, psjd-redakcja (at) ceon.pl
Zwracamy uwagę, że pełna odpowiedzialność za kompletność i poprawność danych w systemie POL-index spoczywa na przedstawicielach czasopism.
Idea otwartości w edukacji, nauce i kulturze łączy coraz więcej instytucji i organizacji. Budowanie otwartych zasobów wymaga jednak nadal działań wspierających rozwój infrastruktury, treści, kompetencji cyfrowych oraz wiedzy prawnej. Działaniom w tych obszarach poświęcony był drugi letni zjazd organizacji należących do Koalicji Otwartej Edukacji (KOED).
Tegoroczne spotkanie odbywało się w siedzibie Europejskiego Centrum Solidarności, które jako jeden z członków koalicji było zarazem jego uczestnikiem, jak i gospodarzem. Od poniedziałku 28 czerwca do środy 1 lipca przedstawiciele 23 organizacji pracowali nad strategią i planami działań Koalicji na najbliższy rok. Prace odbywały się w trzech grupach roboczych: ds. otwartej edukacji, której działania w czasie zjazdu koordynowali Alek Tarkowski i Anna Stokowska (Centrum Cyfrowe) oraz Kamil Śliwowski (Creative Commons Polska); ds. otwartej nauki, moderowanej przez Bożenę Bednarek-Michalską (UMK) i Lidię Stępińską-Ustasiak (Platforma Otwartej Nauki ICM UW); ds. otwartych instytucji kultury – pod przewodnictwem Klaudii Grabowskiej (Centrum Cyfrowe) i Marcina Wilkowskiego (Fundacja Nowoczesna Polska).
Punktem wyjścia prac grupy roboczej ds. otwartej nauki było podsumowanie stanu otwartości w tym obszarze w Polsce. Bożena Bednarek-Michalska przekonywała, że otwarty dostęp do treści naukowych rozwija się bardzo dobrze, czego dowodem jest duża liczba otwartych czasopism naukowych, systematyczny przyrost repozytoriów, coraz większa świadomość otwartego dostępu wśród naukowców oraz prace Zespołu doradczego ds. otwartego dostępu powołanego w MNiSW. Z tym punktem widzenia polemizowała z kolei dr Aneta Pieniądz z Obywateli Nauki, podkreślając, że brak strategii i narzędzi potrzebnych do wdrażania otwartości uniemożliwia działania na poziomie instytucjonalnym. Mimo różnic wśród uczestników spotkania w ocenie sytuacji nie ulega wątpliwości, że otwartość w nauce wymaga działań adresowanych zarówno do rządu, jak i władz polskich uczelni, instytucji finansujących naukę, pracowników naukowych oraz studentów. Efektem spotkania było przygotowanie planu działań skierowanych do tych adresatów.
Udział w pracach grupy brały osoby, które w ramach swoich organizacji czy inicjatyw od lat realizują działania wspierające otwartość w nauce. Przegląd istniejących już materiałów dotyczących otwartego dostępu pokazał, że wiele treści – w postaci kursów e-learningowych, scenariuszy zajęć, prezentacji, animacji czy wydawnictw – jest już dostępnych. Część z nich jest gotowa do użycia, inne mogą być udostępnione i upowszechniane po aktualizacji. Materiały te zostaną niebawem umieszczone w serwisie Uwolnij Naukę, w nowej zakładce „Dydaktyka”. Za jedno z największych wyzwań związanych z rozwojem otwartego dostępu uczestnicy uznali infrastrukturę repozytoryjną. Obecnie repozytoria posiada w Polsce dwadzieścia kilka intytucji naukowych. Dlatego jednym z tegorocznych priorytetów grupy roboczej ds. otwartej nauki będą skierowane do bibliotekarzy działania wspierające rozwój repozytoriów poprzez dostarczenie opartej na doświadczeniach koalicjantów wiedzy, wskazywanie narzędzi oraz potencjalnych źródeł finansowania repozytoriów.
Jak co roku, Koalicja zaangażuje się w koordynację polskich obchodów Open Access Week, który tym razem obchodzony będzie na całym świecie pod hasłem „Open for Collaboration”. Uczelnie i instytucje mogą zgłaszać propozycje inicjatyw. KOED będzie je wspierał od strony merytorycznej, zapewniając dostęp do materiałów edukacyjnych, oraz komunikacyjnej, informując na swoich stronach oraz na stronie SPARC o wydarzeniach zgłoszonych przez polskie instytucje.
W trakcie zjazdu odbyły się również wybory prezydium KOED. Najwięcej głosów otrzymał Kamil Śliwowski reprezentujący Creative Commons Polska, który objął tym samym funkcję przewodniczącego. W skład prezydium wchodzą również Tomasz Ganicz (Wikimedia), Lidia Stępińska-Ustasiak (Platforma Otwartej Nauki ICM UW), Alek Tarkowski (Centrum Cyfrowe) oraz Rysiek Woźniak z Polskiej Grupy Użytkowników Linuxa (PLUG).
Jacek Kołtan, dyrektor Wydziału Myśli Społecznej ECS wita uczestników
(fot. Borys Kozielski, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons)
Spotkanie odbywało się w siedzibie Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku
(fot. Borys Kozielski, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons)
Grupa zajmująca się otwartą nauką pracuje nad planem działań na najbliższe miesiące
(fot. Borys Kozielski, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons)