Coraz więcej materiałów szkoleniowych na temat otwartego dostępu do publikacji i danych badawczych dostępnych jest w portalu FOSTER. Materiały są przeznaczone dla naukowców, doktorantów i pracowników bibliotek naukowych. Mają one ułatwić naukowcom z Europy spełnienie wymagań dotyczących otwartości w programie Horyzont 2020 i w grantach ERC.
FOSTER (Facilitate Open Science Training for European Research) to 2-letni projekt, finansowany ze środków Unii Europejskiej (7 Programu Ramowego), realizowany przez 13 partnerów z 8 krajów. Polskim partnerem projektu jest Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim (ICM UW). Głównym celem FOSTER jest stworzenie ogólnoeuropejskiej bazy szkoleń i materiałów edukacyjnych, które pomogą naukowcom, doktorantom, bibliotekarzom i wszystkim innym zainteresowanym uzupełnić wiedzę na temat otwartego dostępu. W ramach projektu gromadzone i udostępniane są materiały dydaktyczne i pakiety szkoleniowe, które mają ułatwić rozpowszechnianie wiedzy i umiejętności w dziedzinie otwartego publikowania. Działania te skierowane są do naukowców, doktorantów, kierowników projektów badawczych, bibliotekarzy - wszystkich osób odpowiedzialnych za to, aby wyniki badań były efektywnie udostępniane i bezpiecznie archiwizowane. Wszystkie dotychczas zgromadzone materiały szkoleniowe oraz dodatkowe informacje o projekcie dostępne są na stronie FOSTER.
Szkolenia w tym zakresie są szczególnie ważne, gdyż obecnie wszyscy grantobiorcy korzystający ze środków unijnych - pochodzących z programu Horyzont 2020 lub z ERC - są zobowiązani do publikowania swoich prac w otwartym dostępie (Open Access). W wybranych projektach programu Horyzont 2020 obowiązek ten rozszerzony jest jeszcze na dane badawcze, które również muszą być publikowane w taki sposób, aby mogli z nich korzystać inni odbiorcy: naukowcy, przedsiębiorcy czy specjaliści.
Według Komisji Europejskiej otwarte udostępnianie publikacji i danych jest kluczowe dla uzyskania maksymalnego wpływu badań naukowych na zwiększanie innowacyjności i pobudzanie wzrostu gospodarczego. Dlatego KE od wielu lat wspiera otwartość w nauce. Już od roku 2006 KE w sposób ciągły zapewnia finansowanie dla projektów, w ramach których tworzona jest ogólnoeuropejska infrastruktura repozytoryjna (projekty DRIVER i DRIVER-II, a następnie OpenAIRE, OpenAIREplus, OpenAIRE2020). Infrastruktura ta służy deponowaniu publikacji i danych i jest dostępna dla naukowców z całej Unii Europejskiej. Wraz w wprowadzaniem coraz szerszych wymagań dotyczących otwartości, KE dąży do tego, by zapewnić naukowcom jak najlepsze możliwości pozyskania wiedzy na temat otwartego dostępu.