Zakończył się Open Access Week 2014, obchodzony pod hasłem “Generation Open”. Zespół Platformy Otwartej Nauki wspierał tegoroczne wydarzenia organizowane przez instytucje zaangażowane we wdrażanie otwartego dostępu w nauce. Uczestniczyliśmy w seminariach przygotowanych przez Bibliotekę Uniwersytetu Łódzkiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Białymstoku.
W ramach obchodów OAW Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego zorganzowała już po raz piąty seminarium propagujące otwartość w nauce. Tegoroczne spotkanie odbyło się 21 października. Składało się z dwóch sesji: wykładowej i warsztatowej. Otwierając spotkanie prof. Jarosław Płuciennik, prorektor ds. programów i jakości kształcenia Uniwersytetu Łódzkiego, podkreślał znaczenie otwartego dostępu dla instytucji naukowych. "Otwartość to nie jest tylko hasło, to jest być albo nie być - nie tylko dla naukowca, ale także dla instytucji badawczej. Widoczność naszych pracowników w sieci to nasz absolutny priorytet” - podkreślał.
Tradycją łódzkiego seminarium są wystąpienia zaproszonych gości, które w tym roku otworzyła prezentacja Karoliny Grodeckiej z Centrum e-Learningu AGH przedstawiająca doświadczenia Open AGH. Lidia Stępińska-Ustasiak z zespołu Platformy Otwartej Nauki przedstawiła stan otwartości w polskiej nauce w oparciu o dane z raportu “Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza”. (link). Najwięcej pytań publiczności wywołało wystąpienie Wojciecha Fenricha z ICM zatytułowane "Otwarty dostęp do publikacji naukowych a ewaluacja osób i jednostek".
Część prezentacyjną zakończyło wystąpienie profesorów Radosława Pastusiaka i Mariusza Plicha poświęcone OJS jako platformie czasopism Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego. Profesorowie dzielili się doświadczeniami dotyczącymi tego, jak OJS wpływa na proces wydawniczy.
Negocjowaniu umów wydawniczych poświęcone było natomiast seminarium w Bibliotece Uniwersyteckiej w Białymstoku prowadzone przez dra Krzysztofa Siewicza. W trakcie seminarium omówione zostały podstawowe zasady dotyczące formułowania umów przenoszących prawa autorskie i umów licencyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia możliwości umieszczenia objętej taką umową publikacji w otwartym dostępie. W seminarium wzięli udział pracownicy naukowi oraz przedstawiciele wydawnictw naukowych. w dyskusji uczestnicy dzielili się własnymi doświadczeniami z zakresu negocjowania umów wydawniczych. Zadawane pytania dotyczyły możliwości udostępniania w Internecie manuskryptów i wersji ostatecznych publikacji, zasad dotyczących ustalania wynagrodzenia autorskiego, a także możliwości wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy w przypadku niekorzystnego dla autora postępowania wydawcy.